No products in the cart.

Boekenweek 2021

Terug naar de basis

Verfilmd theaterstuk

‘Terug naar de basis’ is een multidisciplinaire show vol live poëzie, theater, muziek en schilderkunst. Treed binnen in de controlekamer van de revolutie. Hier filteren en verbinden we thema’s en strijden. De verbindende factor lijkt ver te zoeken, maar is binnen handbereik. Ontdek welke krachten er achter de revolutie zitten.

Omdat live theater nog niet mag, nu verfilmd door Guido Gil (Brandlangers). Mede mogelijk gemaakt door creatieve broedplek Hubert, dankzij hun Wiebert_ residentie. Duizelingwekkende veranderingen en meningen die niet meer bij te houden zijn worden in het theaterstuk verkondigd door verschillende dichters: Maurits Verhoef (koning, vuilnisman), Monique Hendriks (verpleegkundige), Daryl Grootfaam (duivel, demonstrant) en Jasper Serraris (bouwvakker). Decor door street artist Remco Visser.

Betaal €2,50 en ontvang een ticket waarmee je de film (duur: 15 minuten) kunt downloaden. Of bestel het boek ‘Thuiskomen is iets achterlaten‘ en ontvang nu een gratis filmticket.

Poëzieweek 2020

Manic Explanation – Boundaries Explosion

Manic Explanation – Boundaries Explosion

De Poëzieweek begon met de opening van onze expoëzitie. In de expoëzitie hingen we meterslange banieren, met UV-licht belicht. Op de banieren waren gedichten uitgeschreven uit de nieuwe bundel Vrijspraak.

Ter gelegenheid van de opening maakten we een theaterstuk over een manische schrijver, zijn duivels geweten en een op hol geslagen printer, stroboscopen, rookmachine, bengaals vuur, en laagfrequente geluidseffecten. “Het is tijd voor andere begrippen op de lippen. Revolutie!”.

– Maurits Verhoef (manische schrijver)
– Daryl Grootfaam (duivels geweten)
– Jasper Serraris (bassist en fx)

Oerol 2019

De Rechtbank: vooroordelen en het geweten leidden tot het onmogelijke vonnis. Een nieuw wetboek waarin de natuur centraal staat.

De Rechtbank

Wie heeft een schoon geweten? Wie laat zich veroordelen op basis van vooroordelen? De rechter van het hoogste ambt is meedogenloos. Elke dag veroordeelde hij het publiek op basis van een nieuw thema, zoals lichaamssappen, leeftijd, nachtbraker of theatermuts? Zo werd het publiek in twee partijen opgesplitst, elk bijgestaan door een advocaat-dichter. Om uiteindelijk het vonnis te vellen: onmogelijk! De mens kan niet gewetenloos oordelen. Dat kan alleen de natuur. En terwijl wij blijven muggenziften oordeelt de natuur keihard over ons allemaal!

Moeder Natuur liet aan de hand van haar beeldende kunst zien hoe dat er uit kon zien.

– Jasper Serraris (rechter)
– Noortje Haegens (beeldend kunstenaar, Moeder Natuur)
– Luc Loois aka BoterBoter (advocaat-dichter)
– Zita Smit (advocaat-dichter)
– Jelmer van Lenteren (advocaat-dichter)
– Maurits Verhoef (advocaat-dichter)

Oerol 2018

Pop-up Poëzie Podium: aanschouw de zeldzame, de kwetsbare, de kwetsende, de ping-pong fluitende, de filosofische. Aanschouw de dichter!

Pop-up Poëzie Podium

Oerol 2018 stond voor ons (en ons publiek) in het teken van het Pop-up Poëzie Podium. Overal op het eiland kon je ze zomaar tegen komen: de zelfdzame dichters. Onze directeur had ze gezocht en gevonden bij kaarslicht, in duistere zolderkamers en lege cafés. Hij bundelde hun poëzie over hun idealen en ideeën in één boek, getiteld Kapitaalfout.

Tijdens Oerol 2018 vertoonden deze dichters uit Kapitaalfout in wisselende formatie hun kunstjes op het Pop-up Poëzie Podium:

– Luc Loois aka BoterBoter (muziek)
– Luuk Lenders (ping-pong fluitconcerten)
– Zita Smit
– Jelmer van Lenteren
– Maurits Verhoef
– Jasper Serraris (directeur)

Er was eens een Gaza
niemand leefde er
lang of gelukkig

Uit: Kapitaalfout (Strookje, Jelmer van Lenteren)