No products in the cart.

Literatuur saai?

Workshops van Proces-Verbaal brengen daar verandering in! We gaan spelen met woorden, schrijven, dromen, performen, opnames maken, techniek combineren en we bouwen onze eigen expositie op school.

Wat kunnen we gaan doen?

IMG_6521

Hersenkwabben opwarmen

Van kleuters tot middelbare scholieren, wie creatief wil schrijven moet creatief kunnen denken, dromen, fantaseren en spelen. Een workshop door één of meerdere dichters van Proces-Verbaal begint vaak met woordspelletjes die de hersenkwabben wakker schudden waar taal, fantasie en reactie in verscholen liggen. En kijk eens naar deze dichtbundel van wel 200 jaar oud die we hebben meegenomen! Wat schreven ze toen voor rare dingen?

_MVD6476-crop

Schrijven

Om creatief te schrijven wil je een doel of een verhaal hebben, of we nu gedichten, luisterboeken, fictie, interviews of theater gaan maken. Kinderen moeten de tijd krijgen om even weg te kunnen dromen. En het leslokaal verlaten helpt. Is er een park in de buurt waar we rustig in het gras kunnen liggen? Of een plein waar we op bankjes kunnen zitten? Kijk om je heen of sluit je ogen. Gein (niet te veel) met je klasgenoten of sluit jezelf even af. Verhalen ontstaan niet door naar je papier te blijven turen..

_MVD6736-crop

Opnames maken

Kleuters kunnen (nog) niet schrijven, maar wel verhalen vertellen. Proces-Verbaal beschikt over mobiele studio-apparatuur, waarmee we professionele opnames kunnen maken. Ook oudere kinderen kunnen hier helemaal in op gaan, bijvoorbeeld door rap invloeden en spoken word.

In onderstaand voorbeeld maakten we een luisterboek. De bovenbouw schreef de verhalen; de middenbouw sprak de verhalen in; de kleuters maakten de sound effects, voetstappen, belletjes, waterdruppels en andere geluiden. De eindresultaten konden familie en vriend(innet)jes online beluisteren!
Luister naar een scene waarin hamster Brownie is ontsnapt en verdwaalt in de stad:

foon solderen

Techniek

Onze poëzie producties voor festivals en evenementen maken onze taal en poëzie toegankelijk voor een breed publiek. Dus waarom zouden we kinderen niet ook leren hoe we taal kunnen combineren met techniek?

Hoe maak je geluidsopnames en hoe mix je ze uit? Hoe kun je ze online delen, of maak je QR-codes van jouw gedichten? Als iemand die scant klinkt jouw gedicht uit hun smartphone. Of hang een poëzie telefoon in de gang van je school met alle gedichten van de leerlingen erin geprogrammeerd, dan kunnen ze in de pauze zelf ouderwets een ‘nummertje draaien’ en naar hun gedichten luisteren.

Zo’n omgebouwde telefoon is trouwens ook te koop:

Aftermovie school expositie

Wij verzorgden poëzie workshops, maakten opnames van de kinderen en hun gedichten en lieten deze klinken door telefoons

Contact

Fantaseren over de mogelijkheden? Vragen? Bel 06-16441633, of mail:





    Voor workshops werkten we al samen met deze scholen en organisaties: